AVRI: meer grip op strategische keuzes dankzij motie VVD

De Nederlandse economie moet in 2050 volledig draaien op herbruikbare grondstoffen. In deze circulaire economie bestaat geen afval meer: producten worden efficiƫnter ontworpen en materialen zoveel mogelijk hergebruikt. Hiervoor is in september 2016 het Rijksbrede programma 'Nederland Circulair in 2050' gestart.

Het verwerken van afvalstoffen en het toekomstbestendig maken van de afvalverwerking is in onze gemeente een taak van de AVRI. In dit kader hebben raadsleden uit verschillende gemeenten, waaronder Tiel, daadkrachtig samengewerkt aan een Houtskoolschets waarin een toekomstbeeld is geschetst over de wenselijk koers van de AVRI.

In de toekomst zal dit mogelijk leiden tot een milieustraat 3.0. Een milieustraat waar het doel van de circulaire opgave in 2050 gerealiseerd kan zijn.

De VVD in Tiel is van mening dat de gemeenteraad van Tiel moet kunnen besluiten over de strategische keuzes die worden gemaakt rondom de taken van de AVRI. Dit gaat dus ook om de oprichting en verwachtingen rondom een 'milieustraat 3.0'. De invulling hiervan raakt immers de inwoners van onze gemeente.

Om deze reden heeft Wim WIldschut van de VVD Tiel tijdens de raadsvergadering van 14 juni 2023 de motie "milieustraat 3.0" ingediend. Dankzij deze motie worden strategische keuzes eerst voorgelegd aan de gemeenteraad.

De motie is tijdens de raadsvergadering raadsbreed aangenomen. Dankzij deze motie houdt de gemeenteraad van Tiel grip op weg naar de circulaire economie.