Goed nieuws voor Tiel en VVD wethouder Dijkstra over Veilingterrein

© VVD Tiel

Vanavond is in de Provinciale Statenvergadering het besluit genomen voor de toekenning van €2,5 miljoen subsidie ten behoeve van de realisatie van het project Veilingterrein. Het belang en de kwaliteit van het project gecombineerd met een maximale financiële inzet van de deelnemende partijen motiveert om een provinciale subsidie in te zetten van € 2,5 miljoen, waarmee het project financieel haalbaar geraamd wordt en gerealiseerd kan worden.

De herontwikkeling van het Veilingterrein en Teisterbantlaan naar woningbouw draagt bij aan de provinciale ambities benoemd in de Omgevingsvisie ‘Gaaf Gelderland’ en het Coalitieakkoord ‘Samen voor Gelderland’.

Na ruim 20 jaar en verschillende pogingen zijn de plannen voor het Veilingterrein eindelijk uitvoerbaar en worden ze door alle betrokken partijen en omwonenden omarmd.

Door het toevoegen van 324 woningen op het Veilingterrein en 89 woningen aan de Teisterbantlaan na herhuisvesting van het Lingecollege, wordt het lokale, regionale en provinciale woningtekort teruggedrongen. Om de huidige disbalans in de woningmarkt te herstellen en de financiële positie van Tiel te versterken, worden naast 104 sociale huurwoningen ook 256 betaalbare en 53 duurdere koopwoningen gerealiseerd. Het herhuisvesten van het Lingecollege en het creëren van een uniek woonmilieu op deze strategische locatie nabij het station versterkt de positie van Tiel als centrumgemeente in de regio. De voormalige Metawafabriek en kantoorvilla nabij het station worden getransformeerd en zal ruimte bieden voor woningen en horeca.

De reeds meerjarige inzet van de VVD op Bouwen en Wonen en de inzet van onze voormalig VVD wethouder en nu wethouder Dijkstra verantwoordelijk voor Bouwen en Wonen hebben uiteindelijk tot dit positieve besluit geleid.

Op naar een volgende stap in dit grootschalige en prachtige project voor de Tielse samenleving.