Bezoek aan Tielse voedsel-, kleding-, en speelgoedbank door Emmy Visser

Voedsel-, kleding-, speelgoedbank Tiel

© VVD Tiel

Afgelopen zaterdag was de open dag van het Sociaal Plein in Tiel-Oost.

Hier bevinden zich o.a. de voedselbank, kledingbank en speelgoedbank. De laatste Klesteo genaamd.

Ik heb een rondleiding gehad van Thea bij de kledingbank, zij is een van de vele vrijwilligers. Thea vertelde dat zij, zowel als de voedselbank, heel erg blij zijn dat de Gemeente Tiel heeft gekozen voor één nieuwe locatie en zij nu beter de klanten kunnen bedienen. De vrijwilligers hebben flink geklust en zijn ook gesponsord door verschillende bedrijven om van deze locatie weer een mooi bruikbaar pand te maken, denk hierbij aan nieuwe systeemplafonds, verlichting,  vloeren en verf.

Klanten kunnen twee keer per jaar kleding komen halen en speelgoed. Alle spullen zijn door inwoners ingebracht en worden zorgvuldig gesorteerd en opgeborgen.

Na de kledingbank werd ik rondgeleid door Hans, vrijwilliger bij de voedselbank. Hans geeft aan dat Tiel een regionale functie heeft. Zo worden er ook pakketten gemaakt voor Culemborg, Geldermalsen en West Betuwe. De pakketten worden met een busje naar de uitgiftepunten gebracht van de desbetreffende gemeente. Indien er producten overblijven worden deze producten naar Amsterdam gebracht, zodat met een goed netwerk alle spullen goed gebruikt worden.

Hans vertelde dat ze een stijging zien van het aantal aanvragen. Uit een van de gemeentes zijn er vorige week 7 nieuwe aanmeldingen gekomen terwijl die gemeente tot dusver 9 vaste klanten had. Ik kreeg tevens een verdere uitleg welke producten de gebruikers ontvangen .

Zowel bij de voedsel- als kledingbank hebben ze ook noodpakketten die uitgegeven kunnen worden in noodgevallen.

Het is een geoliede organisatie, petje af voor de vrijwilligers!