Bijdrage van fractievoorzitter Ans Duquesnoy namens de VVD Tiel tijdens de begrotingsraad 2021

© Elisa Derksen

Voorzitter,

Dit is de laatste Begrotingsraad in deze coalitieperiode, dus tijd om de balans op te maken.

We bevinden ons nog steeds in een moeilijke en verdrietige periode, met name voor heel veel mensen die te maken hebben of hadden met de ziekte Corona.

Het virus laat zich voorlopig niet beheersen, het beïnvloed het dagelijks leven van iedereen.

Het is erg belangrijk dat wij ons laten vaccineren en ons aan de regels houden die door de Overheid zijn opgelegd zodat kans op besmetting en ernstige gevolgen van die besmetting zo klein mogelijk blijft.

Als we als Raad terugkijken op de afgelopen periode en dan kijkend naar hetgeen we de afgelopen vier jaar voor onze bewoners hebben gerealiseerd is er wel enige reden om trots te zijn.

De VVD realiseert zich dat er door brede samenwerking veel moois en goeds tot stand is gekomen; ik noem hier graag een paar voorbeelden:

Wat te denken van de eerste fase van de prachtige Waalkade, loop er bij mooi weer maar eens heen, de bankjes zijn bijna altijd bezet met genietende mensen en ook de tweede fase begint er al heel erg mooi uit te zien.

Het nieuwe zwembad waar iedereen gebruik van kan maken, de vastgestelde Woonvisie en de Toekomst van Tiel, de huisvesting van het Lingecollege, de nieuwe woningen en appartementen die gebouwd zijn en het Veilingterrein waar ontzettend hard aan wordt gewerkt zodat de Raad daar binnenkort een besluit over kan nemen. Dit zijn allemaal zaken waar wij trots op kunnen zijn.

De VVD zou de VVD niet zijn als ze in dit rijtje ook niet de sluitende meerjarenbegroting met een positief perspectief zouden noemen en vooral niet te vergeten de goedkeurende verklaring die de gemeente van de accountant hebben gekregen voor de Jaarrekening van het afgelopen jaar. Dit is al zeven jaar niet meer voorgekomen.  Een groot compliment aan  dhr. Melissen, onze wethouder, en alle anderen  die hieraan hebben gewerkt is hiervoor op zijn plaats.

Dit gezegd hebbende voorzitter, ga ik nu over naar hetgeen wat vandaag voorligt, de 2e Voortgangsrapportage, de Begroting 2022 – 2025 en de Tielse aanpak in de nafase van Corona, de herstelagenda.

De VVD is blij dat het college een sluitende meerjarenbegroting presenteert aan onze raad. Dit neemt niet weg dat hoewel er echt een verbeterslag is geweest in de gemeentelijke uitgaven voorzichtigheid een must blijft.

Ons weerstandsvermogen is met 1,27% weliswaar voldoende, maar de solvabiliteitsratio, de mate waarin de gemeente in staat is aan haar financiële verplichtingen te voldoen, is relatief laag, daarom zullen wij als VVD dit nauwlettend blijven volgen. We dienen als gemeente niet meer geld uit te geven dan er binnenkomt.

De VVD maakt zich zorgen om hetgeen er in de stukken staat over de Jeugd. De meldingen van jeugdoverlast nemen nog steeds toe.  Dit brengt, zoals u ook zelf aangeeft veiligheidsrisico’s met zich mee. Bestrijding van jeugdcriminaliteit, van ondermijning, van onveilige situaties door overlast gevende huisvestingssituaties door arbeidsmigranten en veiligheid in het algemeen dient hoog op de prioriteitenlijst te staan en te blijven.  U geeft aan dat er geld nodig is om projecten te kunnen draaien met de benodigde capaciteit. Dit zou besproken zijn bij de Provincie in september jl. Mijn vragen hierover: wat is hiervan de resultaat en op welke manier wordt de Raad hierbij betrokken?

De Tielse inwoners mogen eisen dat men zich veilig voelt in hun woonomgeving.

De VVD is blij dat er de laatste jaren relatief veel wordt gebouwd in Tiel.  Wij zijn dan ook blij dat er eindelijk een plan komt voor de ontwikkeling van het Veilingterrein en gaan ervan uit dat hier voortvarend mee door wordt gegaan evenals de bouw van een nieuwe VMBO school op dit terrein, de huisvesting aan de Teisterbantlaan voldoet niet meer aan de eisen van het huidige onderwijs. De leerlingen verdienen goede huisvesting met de juiste inrichting zodat zij eigentijds onderwijs kunnen krijgen.

Ook de verdere ontwikkeling van de buurten 9, 10 en 11 in de wijk Passewaaij en de daarvoor noodzakelijke, rondweg en westelijke uitvalsweg, dienen naar de mening van de VVD prioriteit te behouden.  Hiermee zorgen we ervoor dat wij de doelstellingen van de Toekomstvisie van Tiel, waaronder het verbeteren van de bereikbaarheid en het verleiden van draagkrachtigen om in Tiel te komen wonen en werken gaan behalen.

Waar de VVD helemaal niet blij mee is, is  het onderhoud van onze groenvoorzieningen en het schoonhouden van de stad. Een aantal jaren geleden hebben wij dit overgedragen aan de AVRI in de veronderstelling dat het onderhoud en het schoonhouden tenminste zo goed en betaalbaar zou zijn als het was.  Helaas blijkt telkens weer dat de AVRI, door welke oorzaken dan ook, hierin tekortschiet. Inwoners klagen steen en been en dat is echt te begrijpen, de perken zien er vaak slecht onderhouden uit en ook de veegmachines zien we tegenwoordig wel erg weinig in onze straten.

De VVD vind deze situatie onwenselijk.  Wil je prettig wonen in een gemeente dan dient je omgeving er schoon en verzorgd uit te zien. Wij begrijpen dat de AVRI ook last heeft gehad van de Corona pandemie, onder andere door een hoger ziekteverzuim bij het personeel dan normaal, maar de VVD is van mening dat er echt iets moet gebeuren. Dit kunnen we niet blijven tolereren. De verantwoordelijk portefeuillehouder heeft de Raad aangegeven dat men bezig is met een inhaalslag maar de VVD is toch wel erg nieuwsgierig naar de toekomst. Hoe denkt het college ervoor te kunnen zorgen dat het onderhoud van het openbaar groen in de nabije toekomst sterk verbeterd wordt en betaalbaar blijft? Onze inwoners hebben er recht op dat onze gemeente er schoon en netjes verzorgd uitziet.

De Corona pandemie heeft, zoals eerder al aangegeven, veel invloed op ons dagelijks leven. Onze regering geeft gemeenten wat extra financiële ruimte om knelpunten op te vangen.

Het college heeft een herstelplan ingediend dat nu ter goedkeuring voorligt. De VVD kan zich vinden in de keuze van het college om te kiezen voor een balans tussen investeren en sparen. Een belangrijk deel wordt gespaard om de komende drie jaar onvoorziene tegenvallers als gevolg van Corona het hoofd te kunnen bieden. Voor de VVD is dit een belangrijk uitgangspunt.

Als Raad kunnen we daar natuurlijk over meedenken en dat hebben wij als VVD gedaan.

Wij stellen u dan ook de volgende drie moties voor:

Zoals het er nu naar uitziet zullen de kosten voor levensonderhoud, zoals bijvoorbeeld de hogere energiekosten, de dagelijkse boodschappen maar ook de brandstofprijzen voorlopig blijven stijgen. De VVD voorziet dat dit toch wel een behoorlijke impact op de Tielse huishoudens zal hebben en wij stellen dan ook voor om in het komend jaar 2022 de tarieven van de OZB niet te verhogen met de extra 1% die de Raad heeft besloten bij de begroting 2021 – 2024. Dus de OZB wordt uitsluitend verhoogd met het inflatiepercentage van 1.6% zoals we gewend zijn dat elk jaar te doen.

De dekking hiervan kan naar onze mening gevonden worden in het restant van de Coronagelden zoals vermeld in de herstelagenda.

De tweede motie gaat over de verenigingen in onze gemeente.

Verenigingen hebben het moeilijk, zij hebben veel minder inkomsten gehad vanwege de Corona-maatregelen. Gelukkig worden zij door onze Gemeente wel geholpen als het bijvoorbeeld gaat over de huur die zij moeten betalen voor hun clubhuizen en andere accommodaties. Maar daar gaat het niet alleen om, wedstrijden, repetities, trainingen en ontmoetingen onderling konden niet doorgaan. Dat heeft veel mensen persoonlijk geraakt. Bekend is immers ook dat de eenzaamheid enorm is toegenomen, iets dat ook niet verwonderlijk is.

Reden waarom wij gekomen zijn tot het volgende:

Wij dienen een motie in waarin wij 100.000 euro ter beschikking stellen en vragen aan  het college om op korte termijn met een plan te komen om dit bedrag op een redelijke en rechtmatige wijze te verdelen onder de Tielse verenigingen die hiervoor een aanvraag indienen bij de gemeente.

Voor de kleine vereniging willen wij minimaal een bedrag van 100 euro uitkeren en aan  grote verenigingen maximaal 500 euro.

De verenigingen staat het volkomen vrij op welke manier zij dit geld willen besteden.

Ook deze dekking is te vinden in het restant van de Coronagelden.

En dan mijnheer de voorzitter kom ik toe aan de derde motie.

We hebben in de gemeente Tiel mooie resultaten geboekt. De gemeenteraad waardeert de inspanningen en voorbereidingen van de ambtelijke organisatie bij de voorbereiding en uitvoering van onze bestuurlijke besluitvorming. Door de beperkende maatregelen als gevolg van Corona heeft de organisatie onder druk gestaan. Ondanks deze beperkingen is de dienstverlening aan onze inwoners, de besluitvorming van ons bestuur en de bedrijfsvoering van onze organisatie doorgegaan.

Wij willen onze waardering onderstrepen met een extra impuls aan het goed werkgeverschap. Wij hebben kennisgenomen van de organisatieplannen voor een Veerkrachtig Tiel. Vanuit de kernwaarden vakmanschap, verbinding en vertrouwen willen wij de realisatie van een “bindingsdag”,mogelijk maken.

En zoals de bovenstaande twee moties is de dekking te vinden in het restant van de Coronagelden.

Tot zover in eerste termijn voorzitter !