Lees hier de bijdrage van fractievoorzitter Ans Duquesnoy namens de VVD Tiel tijdens de begrotingsraad 2020.

Eerste mondelinge termijn van de raad op de begrotingsstukken

Voordat de VVD wil kijken naar het aankomend jaar, willen wij even kort stilstaan bij het afgelopen jaar. 2020 was een jaar dat bij iedereen in zijn of haar geheugen gegrift zal blijven door de uitbraak van Covid-19. Het virus houdt de wereld nog steeds in zijn greep en heeft ook hier in Tiel diepe sporen nagelaten. Het virus is nog niet op zijn retour en het zal nog een tijdlang zijn stempel blijven drukken. Dat ontslaat ons echter niet van de taak om vooruit te kijken en dat is wat de VVD wil doen. De VVD wil haar respect uitspreken voor de ondernemers, veiligheidsdiensten en zorgverleners die dag en nacht bezig zijn om de samenleving draaiende te houden. Mensen die bezig zijn met het zorgen voor onze kwetsbaren, het bewaken van de openbare orde & veiligheid, en het tegengaan van de verspreiding van het virus.

Voordat de VVD haar licht laat schijnen op het beleid van de komende jaren, maar zeker ook de successen welke er in deze coalitieperiode zijn bereikt, willen wij allereerst het college en de ambtenaren danken voor de aangeboden begroting. Een begroting waarin flink is omgebogen en bezuinigd, deze zijn helaas onvermijdelijk als je de uitgaven in overeenstemming wil brengen met de inkomsten.

In deze begroting worden onder lastige omstandigheden stappen gezet naar een nog mooier, evenwichtiger Tiel. De Raad heeft in 2019 de nota de “Toekomst van Tiel” vastgesteld. Mede aan de hand van deze visie is de begroting tot stand gekomen. Hoewel Tiel, net zoals de meeste van de gemeenten financieel in zwaar weer verkeert, heeft het college ons een begroting voorgelegd waar ruimte is gecreëerd voor investeringen. Dit vindt de VVD noodzakelijk om ervoor te zorgen dat onze gemeente aantrekkelijk is en blijft voor inwoners en voor mensen die graag in Tiel willen komen wonen. Er wordt geïnvesteerd in de openbare ruimte en er wordt een Verkeersveiligheidsplan opgesteld waardoor het wegennet niet alleen verbetert, maar ook veiliger wordt, de VVD zal dit zeker ondersteunen. Ook in de binnenstad wordt geïnvesteerd, dit is een must vindt de VVD; door meer ruimte te geven aan fietsers en voetgangers kunnen we de binnenstad groener en veiliger maken. Er is een te grote leegstand in het winkelgebied, investeringen om het winkelgebied aantrekkelijker te maken zijn dan ook belangrijk. De VVD is van mening dat er meer mogelijkheden moeten zijn om panden anders en diverser te bestemmen dan de huidige woon, winkel of horecabestemming. Door meer mogelijkheden te bieden schep je ruimte om de leegstand tegen te gaan.

Wij wachten met belangstelling het plan van het college om de binnenstad autoluwer te maken af, zodat, wanneer de Raad met de plannen heeft ingestemd, er een stevige impuls kan worden gegeven aan onze stad.

Zoals bekend is er in Tiel, net zoals bijna in heel Nederland een tekort aan woningen. De VVD juicht dan ook de diverse projecten, de inbreidingsplannen, zoals bijvoorbeeld nu al te zien is bij de Waal in Tiel Oost, maar ook het project aan de Nieuwe Tielseweg, de Lingedijk en straks het Veilingterrein van harte toe. Wij gaan ervan uit dat de uitbreiding in Passewaaij zo spoedig mogelijk verder ontwikkeld gaat worden, Tiel is toe aan uitbreiding van woningen maar ook aan toekomstige, nieuwe, inwoners. In de Toekomstvisie wordt nadrukkelijk vermeld dat Tiel mensen met hogere inkomens naar onze stad zou moeten trekken, dat vindt de VVD ook en daarom is het vereist dat er in Passewaaij een verscheidenheid aan woningen wordt gebouwd waar ook vrije kavels dienen te worden ingepland.

Tiel is het centrum voor onderwijs in de Regio, het is van groot belang dat de gebouwen waarin onderwijs wordt gegeven eigentijds zijn. Er is de laatste jaren al veel geïnvesteerd in de onderwijshuisvesting, dat was nodig. Nu zullen we ook moeten investeren in de VMBO school, dit gebouw is sterk verouderd, de leerlingen uit Tiel en omgeving verdienen een betere, moderne huisvesting. De VVD is benieuwd naar de bouwplannen om hieraan gevolg te geven.

De VVD is trots op hetgeen er in deze collegeperiode bereikt is; ik noem u het zwembad dat binnen afzienbare tijd gereed is en de nieuwbouw van het Lingecollege aan de Heiligestraat die gestaag vordert. Wat te denken van de eerste fase van de Waalkade, als je dat ziet vinden wij dit echt een reden om trots te zijn, het is prachtig geworden. Jammer dat de tweede fase, zoals wij die in gedachten hadden, door onze beperkte financiële ruimte, nu niet haalbaar is. Vraag aan het college: is een beperkte opknapbeurt zodat het geheel toch een mooi aanzien gaat bieden een mogelijkheid? Graag uw reactie hierop. De VVD is ook blij dat de nieuwe subsidieverordening, na een lange, zorgvuldige en transparante voorbereiding met diverse deelverordeningen, is vastgesteld door de Raad. Dit was een langdurig proces waarin de Raad voortdurend is meegenomen door het college zodat een weloverwogen besluit kon worden genomen.

Een sluitende begroting presenteren is geen sinecure, de VVD is dan ook heel erg blij dat dit toch maar gelukt is. We hebben opgemerkt dat de Provincie de manier waarop Tiel de problemen oplost, positief waardeert. Er is de afgelopen paar jaar een goede weg ingeslagen, ook al kunnen we niet helemaal met zekerheid zeggen wat de nabije toekomst ons op financieel gebied gaat brengen, dit natuurlijk ook in verband met de gevolgen van het Corona virus.

Het is en blijft lastig om te moeten bezuinigen, maar wij moeten ons realiseren dat de bezuinigingen die nu voorliggen evenwichtig en redelijk zijn.

Door de moeilijke tijd waarin we verkeren is het lastig het iedereen naar de zin te maken, de VVD vindt het echter verantwoord om mee te gaan in de plannen zoals nu voorliggen. En laten we ons vooral realiseren dat een gemeente waar niet in wordt geïnvesteerd een gemeente wordt die niet aantrekkelijk is voor inwoners, toekomstige bewoners en bezoekers, bezoekers die we broodnodig hebben om onze stad levendig te houden.

Leden van de Raad, het uitvoering geven aan de nota de “Toekomst van Tiel” is onlosmakend verbonden met de investeringen in deze begroting. Maar ook de verantwoording van de voortgangsrapportage voldoet aan onze wensen; we voeren een duurzaam financieel beleid. We houden de lasten voor inwoners en ondernemers zo laag mogelijk en creëren ruimte om de gemeente Tiel te verbeteren en mooier te maken.

A.E.L. Duquesnoy – van den Heuvel

Fractievoorzitter.