1e digitale raadsvergadering in Tiel

Woensdagavond 22 april 2020 vergaderde de gemeenteraad van Tiel voor het eerst in haar historie digitaal. Er was een spoedwet voor nodig om dit mogelijk te maken, want vergaderen in de raadszaal kan helaas niet. In de raadszaal is het niet mogelijk om 1,5 meter afstand te houden ten opzichte van elkaar. De raadsleden zaten daarom in huiselijke sfeer achter hun laptop, tablet of telefoon. Normaal tekenen wij bij binnenkomst een presentielijst, maar woensdagavond hebben wij onze aanwezigheid digitaal moeten bevestigen. Digitaal vergaderen vraagt veel van alle betrokkenen en de vergadering liep daarom niet altijd even soepel. We hopen dat wij elkaar snel weer op een locatie kunnen treffen voor een vergadering.

Eén van de belangrijkste besluiten vanavond ging over de planning- en controlcyclus. De raad heeft ingestemd met het afzien van de behandeling van een perspectievennota in het voorjaar van 2020. Deze nota zou geen getrouw beeld hebben geschetst van de financiële situatie, omdat de effecten van de coronacrisis hierin nog niet zouden zijn verwerkt. Ook zijn veel ambtenaren nu bezig met crisisbeheersing en het anticiperen op de gevolgen voor middellange en lange termijn. In het najaar volgt nu allereerst een keuzenota incl. een actueel beeld met de dan bekende gevolgen van de coronacrisis en daarna in november de begroting.

Voor de VVD is het van groot belang nu voorzichtig te zijn met het maken van keuzes die de gemeente geld, tijd en/ of capaciteit kosten. Deze keuzes zien wij het liefst doorgeschoven worden naar het najaar als ook meer bekend is over de gevolgen van de coronacrisis. Het liefst zouden wij alle niet noodzakelijke uitgaven stopzetten.

Het raadsvoorstel over het Cruijff Court en de motie Global Goals gaan over dit soort keuzes. Het raadsvoorstel over het Cruijff Court veroorzaakte in de fractie van de VVD een dilemma, omdat in het verleden weliswaar onder andere omstandigheden verwachtingen zijn gewekt. De fractie was daarom deze keer verdeeld (2 voor en 3 tegen). Het voorstel is uiteindelijk door een ruime meerderheid van de raad aangenomen. De motie Global Goals hebben wij als fractie niet gesteund omdat voor ons niet duidelijk genoeg is gemaakt welke kosten deze keuze voor Tiel met zich meebrengt. Deze motie is uiteindelijk door de raad aangenomen.

Toch is het ook belangrijk om vooruit te blijven kijken. De VVD heeft daarom ingestemd met het Regionaal Programma Werklocaties/ het Afsprakenkader en het voorbereidingskrediet herontwikkeling Veilingterrein.

Het Regionaal Programma Werklocaties/ het Afsprakenkader zorgen voor voldoende aanbod van bedrijventerreinen van de juiste kwaliteit. Voor de gemeenten in regio Rivierenland is dit van groot belang omdat bedrijven zorgen voor werkgelegenheid en stageplekken. Medewerkers van bedrijven willen niet alleen werken, maar ook wonen in regio Rivierenland en dat is goed voor de regionale economie. Stageplekken zorgen voor de aantrekkelijkheid van onze onderwijsinstellingen.

Het onderzoek naar herontwikkeling van het veilingterrein zorgt voor verbetering van de ruimtelijke kwaliteit, het tegemoet komen aan de toenemende vraag naar woningen, het aantrekken van hoger opgeleiden met een hoger inkomen en het behoud van onderwijsinstellingen in Tiel. Al met al geven wij daarmee invulling aan de toekomstige uitdagingen waar Tiel voor staat, zoals beschreven in het rapport Toekomstvisie Tiel. Op het gebied van communicatie heeft de VVD wel nadrukkelijke aandacht gevraagd voor de omgeving en van de initiatiefnemers wordt verwacht dat zij hier hun beste beentje voor zetten.

Andere onderwerpen die zijn besproken zijn het raadsvoorstel over de deelverordening Subsidie Duurzaam en Aantrekkelijk Erfgoed, het regionaal concept bod Regionale Energie Strategie en de motie Terugtrekking motie 3 raadskring. Met de deelverordening Subsidie Duurzaam en Aantrekkelijk Erfgoed, het concept bod RES en de motie Terugtrekking motie 3 raadskring hebben wij unaniem ingestemd.

Als u vragen wilt stellen aan de fractie van de VVD in Tiel, dan kunt u ons mailen op vvdtiel@live.nl.