Perspectievennota 2019

Op 26 juni 2019 is de perspectievennota 2019 inclusief de bezuinigings-voorstellen in de raad te besproken. Onze fractievoorzitter heeft in de eerste termijn de hieronder weergegeven bijdrage uitgesproken.

Voorzitter,

Onze mooie stad verkeert financieel in zwaar weer. Door diverse oorzaken, waaronder het grote tekort op de Jeugdzorg zullen er forse ombuigingen en bezuinigingen moeten plaatsvinden. Dit is helaas onvermijdelijk, dat moeten wij ons allen realiseren. Een lijst met voorstellen om te komen tot een sluitende begroting ligt nu voor; een aantal voorstellen om Tiel  financieel in Balans te brengen. Helaas blijken deze voorstellen niet voldoende; de onlangs bekend geworden Meicirculaire, waarin het Rijk ons informeert over de omvang en verdeling van de Algemene Uitkering, maakt dat er weer tekorten dreigen te ontstaan. De wijze waarop het Rijk de laatste jaren met de gemeenten omgaat maakt het welhaast onmogelijk om als raad een degelijk financieel beleid te voeren. Telkens als we de financiële problemen hebben opgelost creëert het Rijk weer andere cijfers waar wij niet op of onvoldoende op kunnen anticiperen.

Het college heeft al aangegeven hun uiterste best te doen om met de komende begrotingsbehandeling toch met een sluitende begroting naar de raad te komen, de VVD realiseert zich terdege dat dit niet gemakkelijk zal worden! Ook wij als gemeenteraad hebben hier weer een belangrijke taak in te vervullen, het resultaat moet uiteindelijk leiden tot een financieel gezonde stad.

De VVD is van mening dat wij ook vooruit moeten kijken, we zullen realistisch naar de toekomst moeten kijken en ervoor zorgen dat onze reserves worden aangevuld, daar bedoelen we dus mee dat een sluitende begroting niet voldoende is om als stad ambities te hebben maar er ook voor te zorgen dat de financiële middelen hiervoor aanwezig zijn.

Populair gezegd: Tiel moet weer spek op de botten krijgen.

We zullen als raad en college moeten werken aan een toekomstvisie voor Tiel, gevolgd door stabiel beleid, zonder dat de belastingdruk of andere kosten verder moeten worden verhoogd voor de Tielenaar.

De VVD realiseert zich terdege dat de voorstellen om Tiel in evenwicht te brengen pijn doen in onze Tielse samenleving, toch zijn wij positief over het voorstel. Wij zijn ervan overtuigd dat het voorstel zoals er nu ligt weloverwogen en goed doordacht is.

U stelt een trendmatige stijging voor van 1,7% voor de algemene heffingen in 2020. Dit is gebaseerd op het vastgestelde consumentenprijsindexcijfer 2018, een methode, een aantal jaren geleden, vastgesteld door de Raad. Het gemiddelde van het consumentenprijsindexcijfer is tot en met april van dit jaar al ruim 2,6%. Vraag aan u college is of we ons niet eens moeten herbezinnen op deze regel? , feitelijk is het immers onjuist wat we nu doen.

Naar de toekomst van onze stad kijkend vindt de VVD dat, zoals ook al in de Woonvisie is aangegeven, er meer huizen zullen moeten worden gebouwd voor meer draagkrachtigen.

Wat de VVD betreft moet er  prioriteit liggen  voor onze inwoners  bij de Openbare Ruimte en woonomgeving; onze inwoners moeten met plezier in Tiel kunnen wonen. Dit betekent vooral dat Tiel een veilige, schone stad moet zijn met goede wegen en fietspaden. Belangrijk is wel dat wij onze inwoners een stad bieden waar het ook prettig wonen is en waar de faciliteiten om dat mogelijk te maken er dan ook zijn.

Één daarvan is om er in ieder geval voor te zorgen dat wanneer de uitbreiding in Passewaaij tot stand komt de aanleg van de westelijker uitvalsweg aldaar een feit is. De raad heeft inmiddels een positief besluit genomen omtrent het noodzakelijke haalbaarheidsonderzoek, het college heeft de kosten hiervan bij de lijst van “wensen” gezet. De VVD is er echter van mening dat dit onderzoek zo snel mogelijk dient te geschieden en wij dienen dan ook, samen met de PvdA en de PvdB  een amendement in om dit te kunnen realiseren. Het is van belang dit onderzoek snel te starten omdat dit onnodige vertraging kan voorkomen voor de komst van de 3e ontsluiting van Passewaaij, die van levensbelang is voor de wijk,  zeker als de buurten 9, 10 en 11 worden gebouwd. Wij stellen voor de dekking hiervoor te halen uit het voorstel van het college om 150.000 euro uit de weerstandsreserve te halen voor extra nieuwe uitgaven.

Tot zover in eerste termijn,

Ans Duquesnoy – van den Heuvel