VVD Tiel vraagt aandacht voor verwaarloosde Stolpersteine

De VVD heeft tijdens de laatste vergadering van de commissie Bestuur een oproep aan het college van B&W gedaan voor het opknappen van de verwaarloosde ‘Stolpersteine’ in Tiel. De VVD vond het verdrietig en pijnlijk om te lezen in de Gelderlander van 4 juli j.l. dat de ‘Struikelstenen’ niet goed worden onderhouden.

Mevrouw Groen was destijds initiatiefnemer van het plaatsen van de messing plaatjes. Deze plaatjes zijn op 21 plekken in Tiel aangebracht in het trottoir waar Joodse families en een Jehova's getuige in de oorlog werden afgevoerd. Op de plaatjes staat gegraveerd wat de gegevens van de personen zijn en wat er met hen gebeurd. In heel Europa zijn deze plaatjes aangebracht als blijvende herinnering in deze gitzwarte periode.

In het artikel van de Gelderlander staat te lezen dat

Bij het plaatsen van de stenen in 2010 hebben verschillende basisscholen en het Lingecollege er een of meerdere geadopteerd. ,,Mijn vraag aan hen was destijds de steentjes elk jaar in de aanloop naar de meidagen te poetsen", vertelt Groen. ,,Dat is helaas nooit gebeurd. Sindsdien heb ik onder meer de Oudheidkamer en stichting Ter Navolging gevraagd of zij dit willen oppakken, tot nu toe vergeefs."

De VVD begrijpt dat de verantwoordelijkheid voor het onderhoud van Stolpersteine niet primair bij de gemeente Tiel ligt. Derhalve vindt de VVD het wel belangrijk dat deze bijzondere struikelstenen behouden en schoongemaakt dienen te worden. De VVD heeft het college opgeroepen om te kijken wat mogelijk is in deze. De Burgemeester heeft beloofd dat hij dit op gaat pakken.