Nieuwe Coalitie vindt elkaar in het Bloesemakkoord

Tiel - De verkiezingsuitslag van 19 maart 2014 heeft uitgewezen dat D66 de grootste partij van Tiel is geworden, zij behaalden 5 zetels. De Pvda en de VVD verloren beiden een zetel en hebben er nu ook 5. Het CDA bleef op 3 zetels staan. PvdB werd de grote winnaar, won 3 zetels en heeft er nu 4. D66 startte de coalitievorming door een onafhankelijke informateur, dhr. Bertens, aan te wijzen. (wethouder D66 in Nijmegen). Na een zorgvuldige informatieronde heeft de informateur een rapport uitgebracht en kwam met een advies: Zet de huidige coalitie van D66, PvdA, VVD en CDA voort. Zijn motivatie was dat dit de meest kansrijke combinatie zou zijn, vanwege het grote onderlinge vertrouwen en de, in zijn ogen, inhoudelijk overbrugbare verschillen. Dhr. Verspuij, D66, werd de formateur en na een reeks onderhandelingen kwamen de partijen tot overeenstemming. Dit resulteerde in het Bloesemakkoord.

De VVD heeft bereikt dat er niet bezuinigd wordt op het wegenonderhoud. Ook is de VVD blij dat in het coalitieakkoord expliciet opgenomen is dat er een zwembad in Tiel zal blijven.

Mede door inzet van de VVD is bereikt dat we de lokale lasten zo laag mogelijk kunnen houden. Wij zijn erin geslaagd om in 2018 5 miljoen euro te bezuinigen, dit om het tekort dat dan 4.2 miljoen bedraagt te dekken en toch onze ambities, om bijvoorbeeld de herhuisvesting van het RSG-Lingecollege, mogelijk te maken. Om dit doel te bereiken zal de OZB in 2018 7,5% stijgen, dit vindt de VVD een verantwoorde keuze. Het gevolg van de verhoging in 2018 is dat Tiel nog steeds een stad met lage lasten zal blijven.

Met het Bloesemakkoord wordt ook bereikt dat de partijen zich gaan inzetten voor meer dualisme in de gemeenteraad van Tiel. Met een open discussie over bijvoorbeeld “wat moet de toekomst van de haven zijn” kan de raad kaders stellen voor een plan dat dan uitgewerkt dient te worden door het college van Burgemeester en Wethouders.

Inmiddels is het nieuwe college op 25 april geïnstalleerd. Voor de VVD is Marcel Melissen de wethouder geworden.

U kunt het Bloesemakkoord raadplegen in de bijlage.