Amendement themabepaling woonvisie

Een huis is meer dan een stapel bakstenen. Het is je thuis. De plek waar je je veilig en prettig voelt. Het is belangrijk om te wonen in een huis dat bij je past. Wij willen dat mensen op ieder moment in hun leven het juiste huis kunnen vinden en dat er altijd en overal mogelijkheden zijn om je huis aan te passen of door te stromen". Deze tekst staat in ons verkiezingsprogramma 2018-2022. Gisteravond heeft Raadslid Mark Smits namens de VVD een amendement ingediend om nu al uitvoering te geven aan onze plannen voor het wonen in Tiel.

‘Waar willen we de komende 4 jaar in Tiel aan werken vanuit het wonen?’ Zoals u in ons verkiezingsprogramma kunt lezen heeft de VVD hier een duidelijke visie over.

Maak Tiel in het kader van wonen klaar voor de nabije toekomst. De Randstad wordt steeds groter. Hoogopgeleiden verlaten de grote steden om in de Rand van de randstad een grotere woning met voldoende parkeergelegenheid te gaan wonen. Deze rand lag eerst bij houten, nu bij Culemborg en over een aantal jaren moet Tiel klaar zijn om deze interessante doelgroep voor Tiel te kunnen bedienen. Dit betekend een omslag in het bouwen van de soorten woningen.

Tiel kent een hoge mate van sociale woningbouw. Dit is historisch zo gegroeid. Na de oorlog lag Tiel in puin en was er behoefte aan huisvesting van werknemers voor de industrie die in Tiel gevestigd was. De behoefte naar sociale woningbouw blijft onverminderd groot. Echter kan Tiel niet alleen aan die opgave voldoen. De VVD vindt dat onze buurgemeenten hierin ook haar verantwoordelijkheid moeten nemen. Die zijn de afgelopen jaren behoorlijk achtergebleven in het bouwen van sociale woningen.

De balans van de type woningen in Tiel is scheef. Dit betekend een omslag in het bouwen van soorten woningen en het slimmer omgaan met de bestaande bouw. De gemiddelde economische levensduur van een woning is ongeveer 50 jaar. In andere steden worden deze woningen gesloopt en vervangen door moderne woningen. Een mooi voorbeeld hiervan is Tilburg-Noord. Ook een stad die een rijke geschiedenis kent met veel industrie. Hier zou Tiel ook eens naar moeten kijken. Zeker gezien het feit dat de bouwgrond in onze stad schaars is.

Voor wat de VVD betreft moeten de woningbouw corporaties zich richten op de kwaliteit van de woningen en niet zozeer over de uitbreiding van sociale woningebouw. Want dat zou de Tielse woningmarkt verder in onbalans brengen. Wat de VVD wel belangrijk vind is dat de mensen die recht hebben op een sociale huurwoning hier niet lang op hoeven te wachten.

Doorstroming is daarom ook een belangrijk speerpunt van de VVD. Mensen die niet langer in een sociale woning thuishoren moeten de gelegenheid hebben om door te stromen naar een andere woning. Hierdoor ontstaat ruimte aan de onderkant om in te stromen in een sociale huurwoning. Maar ook bijvoorbeeld hogeropgeleide tweeverdieners moeten de kans krijgen om in Tiel door te stromen naar een gemiddelde of duurdere woning. Dit aanbad is er nu nauwelijks. En hierdoor vertrekken er een groot aantal van deze tweeverdieners naar buiten Tiel. De mensen met een groter besteedbaar inkomen zullen dit vervolgens niet meer in Tiel uitgeven.

De VVD vindt doorstroming zo belangrijk dat zij dit als Thema opgenomen wilt worden in de woonvisie. Hiervoor heeft de VVD als initiatiefnemer samen met andere partijen een amendement ingediend. De VVD vraagt het college om de Raad nadrukkelijk te betrekken bij het vervolgproces. Het thema wonen is de komende jaren een zeer belangrijk onderwerp in onze gemeente. Wat voor stad gaan we worden. Tiel heeft alle goede faciliteiten in huis om hier een succes van te maken. We moeten samen die kansen pakken!

Bijlage: Amendement themabepaling woonvisie