Motie: "symbolen van eenheid"

TIEL - Afgelopen woensdag heeft de Tielse VVD fractie een motie ingediend om "symbolen van eenheid" aan te brengen in de Tielse Raadszaal. Wat zijn symbolen van eenheid? Eigenlijk heel simpel; zaken die ons binden.

De Raadszaal in Tiel is pas verbouwd. Na deze verbouwing ziet het interieur eruit als een vergaderzaal van een willekeurige bank of verzekeraar. De VVD fractie stelde daarom voor om de Nederlandse, Gelderse en Tielse vlag op een bescheiden manier op te hangen in de zaal. Daarnaast vond de VVD fractie dat het stadswapen van Tiel een plek moest krijgen op het spreekgestoelte.

Zijn er geen belangrijkere onderwerpen om mee bezig te houden? Jazeker, maar de VVD vindt dat deze symbolen van eenheid een plek verdienen in onze Raadszaal temidden van onze politieke meningsverschillen. De nationale driekleur is in onze samenleving hét symbool van onze eenheid, onze grondwettelijke vrijheden en onze gemeenschappelijke identiteit.

Aanvankelijk stonden de meeste partijen positief tegenover ons voorstel. Echter kwam onze burgemeester met een tegenvoorstel om alleen het stadswapen aan te brengen op ons spreekgestoelte en om daarnaast de promotievlag "Fruitstad aan de Waal" in de Raadszaal te plaatsen. Dit voorstel kreeg instemming. Helaas dus geen Nederlandse vlag of Tielse vlag in onze Raadzaal.

De promotievlag "Fruitstad aan de Waal" heeft geen historische waarde en is tijdelijk. Daarnaast is het geen symbool van eenheid. Vandaar dat de VVD Fractie het voorstel van de burgemeester geen goed voorstel vindt en de Nederlandse vlag daarom wel het symbool van eenheid is.

In de bijlage leest u onze motie.

Mark Smits

Raadslid VVD Tiel