VVD stelt vragen over aantal uitkeringen in Tiel

TIEL - In de Gelderlander van 20 september 2014 wordt in het artikel: “Bijstand Tiel groeit ver boven landelijk gemiddelde”beschreven dat het aantal inwoners in de gemeente Tiel met een uitkering ver boven het landelijk gemiddelde is gegroeid.

Het landelijk gemiddelde zou volgens het artikel op 15,7% liggen.Volgens het artikel hebben 17,3% van de Tielenaren tussen de 15 en 65 jaar een uitkering. Het zou hier gaan om het totaal aantal uitkeringen van WW, bijstand of arbeidsongeschiktheid.

In zes omliggende gemeenten in regio Rivierenland is het aantal uitkeringen per gemeente gemiddeld 12,8% van de inwoners tussen de 15 en 65 jaar. Het verschil van 4,5% ten opzichte van de regio vindt de VVD opvallend. De VVD vraagt zich af, wanneer de cijfers kloppen, of de wijze waarop de gemeente Tiel uitvoering geeft aan dit beleid ook leidt tot de gewenste resultaten.

Om die reden stelt VVD Tiel een aantal vragen. De VVD is bijvoorbeeld benieuwd welke concrete acties op dit moment worden ondernomen om het aantal uitkeringen te verminderen.

Namens de VVD fractie,

Mark Smits