Situatie op de A15 onder de aandacht gebracht van de tweede kamer en de provincie.

Tiel - De lokale VVD afdelingen uit Rivierenland strijden al langer voor een veiliger en bredere A15. Files worden steeds langer, er gebeuren vele ongelukken mede door het ontbreken van filedetectie en matrixborden. Hiermee komt de aantrekkelijkheid van bedrijventerreinen in regio Rivierenland in het geding. De VVD maakt zich zorgen over de impact dat het fileprobleem heeft op de veiligheid en de bereikbaarheid.

Themabijeenkomst met alle betrokkenen

De lokale VVD afdelingen uit Rivierenland willen hier iets aan doen!

Daarom hebben we het initiatief genomen om vrijdag 14 november j.l. een themabijeenkomst A15 te organiseren met prominente VVD'ers uit de Tweede Kamer, provincie en uit de gemeenten van onze regio. Daarnaast waren er ook verschillende ondernemers, belangenorganisaties en hulpdiensten aanwezig om een compleet beeld van de problemen te schetsen.

Conclusie

De conclusie van deze bijeenkomst is dat de problemen op de A15 niet voldoende bekend zijn in Den Haag. Daarom is het uiterst belangrijk om de problematiek zo concreet en volledig mogelijk in kaart te brengen en dit zoveel mogelijk met cijfers te onderbouwen.

Daarnaast zou het helpen als we de problematiek integraal benaderen, waarbij niet alleen gekeken wordt naar het hoofd- en onderliggende wegennet, maar ook naar spoor- en waterwegen. Samenwerking tussen alle belanghebbenden is hierbij noodzakelijk.

Barbara Visser, Tweede Kamerlid van de VVD, stelt dat dit echter nog maar een eerste stap is. Het zal een proces van een lange adem worden om aanspraak te kunnen maken op de schaarse middelen die beschikbaar zijn voor verbetering van het wegennet. Maar op het moment dat er mogelijkheden zijn, moeten we die met beide handen grijpen.

De in grote getalen aanwezige ondernemers hebben benadrukt dat er haast geboden is. De Nederlandse economie begint zich langzaam te herstellen. Binnenkort wordt de tweede Maasvlakte in gebruik genomen. Dit gaat tot veel extra transport naar het achterland leiden. Veel van dit transport gaat ook weer gebruik maken van de A15, wat er toe zal leiden dat de problematiek nog meer toeneemt. Dit zal er toe leiden dat ook de Nederlandse Main ports (Rotterdamse Haven, Schiphol en Eindhoven) niet optimaal kunnen groeien, wat weer invloed heeft op de landelijke economie.

Dit laatste zal ook heel duidelijk moeten worden gemaakt in Den Haag; de problemen op de A15 leiden tot stagnatie van de economische groei in heel Nederland.

Als VVD Tiel kijken wij terug op een zeer geslaagd evenement, waarin weer een stap gezet is naar een veiligere en efficiĆ«ntere A15. We willen graag iedereen bedanken die hier een bijdrage aan geleverd heeft.