VVD-Kamerleden Jan Middendorp en Remco Dijkstra hebben Kamervragen gesteld rond de nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen!

Schriftelijke vragen van de leden Middendorp en Dijkstra (VVD) aan Staatssecretaris van I&M over de aanpassing van de dienstregeling treinverkeer in Rivierengebied.

1. Bent u op de hoogte van de aanpassingen in de voorgestelde dienstregeling 2018 van het treinverkeer in het Rivierengebied zoals gemeld in het artikel van omroep Gelderland van 22 augustus 2017?

2. Klopt het dat reizigers via de stations Tiel en Geldermalsen in de voorgestelde dienstregeling 2018 significant langer onderweg zijn en bijvoorbeeld de overstaptijd van de trein uit Arnhem op de trein naar Utrecht in Tiel van 4 naar 24 minuten gaat. Kunt u de redenen aangeven waarom de dienstregeling zo is aangepast?

3. Kunt u aangeven welke gevolgen de nieuwe dienstregeling 2018 verder heeft voor reizigers uit het Rivierengebied die op doorreis zijn naar hun werk of school in Utrecht of Den Bosch of verder? Om hoeveel dagelijkse scholieren, studenten, werkende forenzen en ouderen voor wie er significante extra reistijd ontstaat per dag en geen alternatief hebben voor hun reizen gaat het ongeveer?

4. Hoe zijn deze belangen van inwoners van Rivierenland gewogen bij het maken van de dienstregeling 2018 en welke mate van inspraak of overleg is er geweest?

5. Hoe verhouden zich de voorgestelde veranderingen in de dienstregeling tot de afspraken die zijn gemaakt met NS in haar concessie en onder welke voorwaarden mag NS overgaan tot een verslechtering van een bepaalde dienstregeling?

6. Deelt u onze mening dat de NS bij haar afwegingen met betrekking tot een nieuwe dienstregeling ingeval van ambities op het hoofdrailnet, die de regio schaden moet proberen deze schade zoveel mogelijk te minimaliseren? Hoe is dat in deze regio gegaan?

7. In hoeverre speelt de trein in Rivierenland op traject Tiel-Geldermalsen een rol om de Rijksweg A15 te ontlasten van personenverkeer? Wat zijn de consequenties voor de drukte op de Rijksweg A15 van de voorgestelde wijzigingen?

8. Wanneer verwacht u de uitkomsten van de studie naar het verbeteren van de aansluitingen in de nieuwe dienstregelingen in Tiel, Den Bosch, Geldermalsen, conform Kamerstuk nr. 29984 719?

9. In hoeverre zijn de implicaties van andere vervoerders meegenomen in het maken van de afwegingen over de nieuwe dienstregeling van de NS? Is gekeken naar of de nieuwe dienstregeling ook van invloed is op bijvoorbeeld het Arriva-traject Arnhem naar Tiel? Zo ja, wat is die invloed?

1.