De overstaptijden voor Tiel verslechteren. Dit is voor de VVD in Tiel onacceptabel!

Aan: VVD-fracties Tweede Kamer en Provinciale Staten, provincie Gelderland

Onderwerp: Reiziger Rivierenland de dupe van hoogfrequent spoor

Datum: 03-09-2017

Geachte leden van de fracties van de VVD in de Tweede Kamer en Provinciale Staten van de provincie Gelderland,

Met “Veel treinreizigers in Rivierenland dreigen de dupe te worden van de ambitie van de Nederlandse Spoorwegen om iedere tien minuten een intercity tussen Amsterdam en Eindhoven te laten rijden. De wachttijden nemen fors toe.”  bracht De Gelderlander het nieuws over de gevolgen voor Rivierenland. 

De overstaptijd in Tiel van de trein uit Arnhem op de trein naar Utrecht en vice versa wordt 24 minuten in plaats van de huidige 4 minuten. De overstaptijd in Geldermalsen van de trein uit Tiel op de trein naar Den Bosch wordt ook 24 minuten (is nu 19 minuten en was in 2016 slechts 9 minuten). Alleen de overstaptijd in Geldermalsen van de trein uit Den Bosch op de trein naar Tiel verbetert van 19 naar 4 minuten.

Deze verslechtering is voor de VVD in Tiel volledig onacceptabel!

In de Gelderlander zegt de NS hierover: “Een woordvoerder van de NS wil nog niet reageren op de gevolgen voor Rivierenland. De dienstregeling wordt officieel pas aan het eind van het jaar vastgesteld. ,,Het tot stand komen van een dienstregeling vraagt altijd veel afstemming. NS is ook hier nog in overleg met diverse partijen.’’.

Dat er nog overlegd wordt blijkt ook uit een brief die op 15 juni 2017 door de Staatssecretaris aan de Tweede Kamer is gestuurd. In deze brief (Dienstregeling 2017 en 2018, IENM/BSK-2017/101982) wordt gemeld, dat de NS met andere betrokkenen nog studeert op verbetering van enkele lange aansluitingen in dienstregeling 2018 in Tiel, ‘s-Hertogenbosch en Geldermalsen.

Dit sluit aan op een eerder verstuurde brief van NS van 3 mei 2017 aan het LOCOV waarin al melding wordt gemaakt van de lange aansluitingen en het onderzoek naar oplossingen hiervoor. De NS geeft aan dat niet zeker is of een mogelijke alternatieve dienstregeling al bij de start van de dienstregeling lukt.

Uiteraard zet de gemeente Tiel zich maximaal in om de ongekende gevolgen voor Rivierenland ongedaan te maken, maar de fractie van de VVD Tiel ziet graag dat de fracties van de VVD in de Tweede Kamer en Provinciale Staten van de provincie Gelderland zich ook buigen over de gevolgen voor Rivierenland. Wat heeft de staatssecretaris de Tweede Kamer te melden over de voortgang van het onderzoek naar verbetering van de lange aansluitingen? Is er een alternatieve dienstregeling zoals de NS aan LOCOV laat weten of betrof dit een zoethoudertje? Wat vindt de verantwoordelijke gedeputeerde van deze verslechtering in het openbaar vervoer in Rivierenland? Is deze slechte overstap niet ook van invloed op de reizigersaantallen van Arriva?

Waar in Rivierenland overheden en bedrijven samenwerken om de mobiliteit te verbeteren en daarmee de attractiviteit van Rivierenland om hier te wonen en te werken vergroten, zo gemakkelijk lijkt één bedrijf namelijk de NS de groei van het aantal reizigers op de corridor Eindhoven – Utrecht – Amsterdam te prevaleren boven de maatschappelijk verantwoordelijkheid om regio’s in Nederland te verbinden.

Wij vragen van u dus om ons te helpen en onze regio Rivierenland niet in de steek te laten.

Met vriendelijke groet,


A.E.L. Duquesnoy – van den Heuvel

Fractievoorzitter VVD Tiel