Tiel is niet veilig

"Nederland weer veiliger, maar doe wel de deur op slot", kopt het AD op 19 mei j.l. De jaarlijkse cijfers van de AD misdaadmeter zijn weer bekend.

Voor onze gemeente is het schrikken. Tiel stijgt van de 24e plaats naar de 12e plaats op de ranglijst met 386 gemeenten. Een plek om niet trots op te zijn. Grote steden zoals, Nijmegen, Almere, Tilburg en Leeuwarden doen het beter dan Tiel.

Met betrekking tot de High Impact Crimes, dit betreffen strafbare feiten die grote impact hebben op de samenleving zoals fysiek geweld, zien we nu al in 2017 een verdere stijging ten opzichte van 2016. De inbraken in woningen, auto's en schuren namen weliswaar in 2016 ten opzichte van 2015 iets af maar zijn nog steeds bijzonder hoog ten opzichte van het landelijke beeld. Bedreigingen, zakenrollen en mishandelingen, de directe veiligheid van de Tielenaren nam af.

Als liberaal is dit onacceptabel. 'Liberalisme is onlosmakelijk verbonden met vrijheid en verantwoordelijkheid. De ware vrije mens laat ook anderen vrij. Worden grenzen van het maatschappelijk toelaatbare overschreden? Dan moet de overheid ingrijpen. Een mens moet de gevolgen van zijn daden zelf dragen'. Dit zijn dan ook de redenen waarom de VVD zo hard inzet tegen crimineel gedrag. Inmiddels heb ik, namens de VVD fractie, vragen gesteld over deze cijfers. Voor mijzelf betreft moet het zo zijn dat; iedere crimineel weet dat hij in Tiel vroeg of laat wordt gepakt.

De VVD heeft, met hulp van andere partijen, al kunnen realiseren dat er meer wijkagenten in Tiel zijn en dat mobile camera's zijn aangeschaft. Blijkbaar is dit nog onvoldoende. Veel meer is nodig van de Gemeente Tiel, de Politie, het Openbaar Ministerie maar ook van u, de inwoners van Tiel. Ik blijf mijzelf, samen met de VVD ook na de gemeenteraadsverkiezingen stevig inzetten voor een veilig(er) Tiel.

Mark Smits

VVD Tiel