VVD steunt burgerinitiatief betreffende JHR Reuchlinlaan

Een aantal inwoners van onze gemeente hebben, volgens de geldende regels, een voorstel met een burgerinitiatief aan onze raad gezonden. Zij vragen daarin om een perceel grond de definitieve invulling “natuur” te geven.

Bovenstaand is een enigszins technisch verhaal, waar het de VVD om gaat is dat een aantal inwoners met een vraag naar de raad komen.

Wij vinden dat je een burgerinitiatief uiterst serieus moet nemen; wij willen als raad immers dat iedereen meedoet en participeert  in Tiel, dit is daar nu een voorbeeld van.

De VVD stelde zich afgelopen woensdag dan ook op het standpunt dat wij het initiatief ondersteunen en hebben aangegeven dat het onderzoek waar door de initiatiefnemers om is gevraagd,  om onomstotelijk vast te stellen dat er op het  genoemde stuk grond beschermde diersoorten aanwezig zijn, zou moeten worden gehouden. Ook zouden initiatiefnemers het genoemde stuk grond een educatieve invulling willen geven; zij zouden dit graag, samen met partners, willen uitwerken; ook hier is de VVD voorstander van.

Het is dan ook jammer dat wij hiervoor geen meerderheid in de raad kregen, de meerderheid wil dat eerst wordt onderzocht of het perceel wel of niet geschikt is voor het project “Anders Wonen”, een onderzoek dat eind 2018 moet zijn afgerond. Pas daarna wil men een besluit nemen over het burgerinitiatief.

Ans Duquesnoy – van den Heuvel

Fractievoorzitter VVD Tiel.