Hoe zit het met het restgroenbeleid?

Op 21 december 2016 heeft de gemeente raad van Tiel de “Visie herijking restgroen – restgroen na de eerste oogst” vastgesteld. Hiermee is een bijzonder proces afgerond waarbij aan de participatie doelstelling uit het Bloesemakkoord invulling is gegeven om te komen tot een herijkte visie op het restgroen. Een gedragen visie waarmee nagestreefd wordt dat 90% van de open restgroen dossiers binnen twee jaar kan worden afgehandeld.

Een werkgroep gevormd uit leden van de commissie Ruimte, vertegenwoordigers van de meeste raadsfracties, ondersteund door een collegelid en vertegenwoordigers uit de ambtelijke organisatie is voortvarend aan het werk gegaan. De inhoudelijke vraag aan de werkgroep was of er mogelijkheden bestaan om een minder dwingende uitgangspunten te hanteren dan alleen kopen of terug geven van stukken restgroen.

Aan de hand van representatieve casussen is de problematiek in een aantal sessies van de werkgroep uitgebreid besproken en is een eerste aanzet tot de visie gevormd. Deze eerste versie van de visie is voorgelegd aan een delegatie uit de wijkcomités. Zij hebben ons waardevolle terugkoppeling gegeven waar op de visie is aangescherpt en vervolgens ter toetsing op haalbaarheid (onder ander op juridische en financiële aspecten) is voorgelegd aan het college. Het college heeft geconcludeerd dat de nieuwe visie uitvoerbaar is en kostenneutraal kan worden uitgevoerd.

Als VVD zijn we blij met het bereikte resultaat tot nu toe. De visie bevat maar liefst 6 nieuwe keuzes naast het kopen of terug geven van in gebruik genomen restgroen. Hiermee heeft de  gemeente de mogelijkheden om de nog openstaande restgroendossiers naar een ieders tevreden af te ronden. Of de nieuwe visie daadwerkelijk kostenneutraal kan worden uitgevoerd is afhankelijk van de hoeveelheid restgroen dat zal worden verkocht. De VVD zal de ontwikkelingen daarom nauwlettend blijven volgen.

Erik Rhebergen

Voorzitter raadswerkgroep Restgroenbeleid